Hrebeň Krivánskej Malej Fatry

Hrebeňovka Krivánska Malá Fatra
18 feb

Túra cez hrebeňovku Krivánskej časti Malá Fatra prechádza rozmanitým terénom a krásnou prírodou, ktorá počas celej trasy ponúka nádherné výhľady na Turiec alebo Terchovú. Počas dobrého počasia vidno hrebene Nízkych a Vysokých Tatier. Celková dĺžka hrebeňa Krivánskej Malej Fatry je približne 30 km, začína sa pri Hrade Strečno a končí v Zázrivej. V našom tipe prejdeme iba polovičnú časť – vrchy Chleb, Veľký Kriváň, Malý Kriváň, Stratenec a Suchý.

Tento výstup a výlet je možné začať dvoma cestami. Prvou je začiatok z dediny Turčianske Kľačany smerom na Maguru. Druhou je výstup od Šútovského jazera. My sme sa vybrali cestou začínajúcou pri jazere Šútovo.

Z chát Woodpark odporúčame odísť už v ranných hodinách, k spomínanému jazeru Šútovo je to približne 35 km autom. Zaparkujte na priľahlom parkovisku a vyberte sa modrou značkou smerom k Šútovskému vodopádu. Od neho pokračujte vo výstupe až k Mojžišovým prameňom. Pramene sa nachádzajú mimo lesa a vytekajú z masívnej skalnej steny na juhozápadnom svahu vrchu Hromové. Je to sústava niekoľkých prameňov, ktoré napájajú Šútovský potok a vytekajú aj v období sucha.

O jeden a pol kilometra sa dostanete k prvému rázcestiu Kopiská 1 446 m n. m. Od rázcestia pokračujte približne 20 minút vychodeným chodníkom stále miernym stúpaním na hrebeň Malej Fatry. Sprevádzať vás budú skalné bralá, kosodreviny a krásne zakvitnuté lúky (v teplých obdobiach). Krátkym výstupom sa dostanete na chodník hlavného hrebeňa Krivánskej Malej Fatry s názvom Sedlo za Hromovým 1 606 m n. m., od ktorého uvidíte už prvé vrchy Hromové a Chleb. Prvé výhľady sú neskutočné, no budú vás sprevádzať počas celého výletu. Od sedla pokračujte červenou značkou na prvý vrch Hromové.

Hromové 1 636 m n. m. je vysoký, ale nevýrazný vrch Malej Fatry. Z jeho vrcholu je ďaleký kruhový výhľad na takmer všetky strany. Výnimkou je západný smer, ktorý je sčasti zatienený dominantným Veľkým Kriváňom. Tento vrch susedí s Chlebom a Stenami. Hromové je štvrtý najvyšší vrch v celom pohorí. Po krátkej prestávke pokračujte malými prevýšeniami na vrch Chleb. Cestou na vás budú za chrbtom vykúkať Malý a Veľký Rozsutec.

Chleb 1 646 m n. m. je tretí najvyšší vrchol Malej Fatry a od Veľkého Kriváňa ho oddeľuje Snilovské sedlo. Jeho zvláštne tvarovanie severnej strany je pozostatkom dávnych zosuvov a nazýva sa Chlebské kotle. Na južnej strane nájdete Chatu pod Chlebom, ktorá je celoročne prístupná a viete sa tu dobre občerstviť. Vrchol Chlebu a jeho okolie patria už do Národnej prírodnej rezervácie, preto si dávajte pozor. Vrch Chleb umožňuje výborný rozhľad na okolité vrchy Malej aj Veľkej Fatry i vzdialeného pohoria. Na tomto vrchole možno narazíte na viac turistov, keďže je to vyhľadávaná turistická trasa.

Ďalšia zastávka je smerom na Veľký Kriváň. Po opätovnom malom klesaní a stúpaní cestou na Veľký Kriváň pôjdete okolo lyžiarskych vlekov. Prejdete okolo Snilovského sedla na Hranu Veľkého Kriváňa až na najvyšší vrch Malej Fatry Veľký Kriváň.

Veľký Kriváň 1 709 m n. m.  je najvyšší vrch pohoria Malá Fatra. Susedí s vrchmi Pekelník a Chleb. Vďaka jeho názvu je hlavný hrebeň aj pomenovaný. Veľký Kriváň pokrývajú sčasti suťové polia a v jeho okolí nájdete množstvo čučoriedok. Vďaka vysokej nadmorskej výške poskytuje výhľad na okolité vrchy. Vidno napr. Oravské Beskydy, Veľký Choč, Vysoké Tatry, všetky známe vrchy Veľkej Fatry či Martinské hole a Lúčanskú Malú Fatru. Pri dobrej viditeľnosti aj vrch Kľak v Malej Fatre. V celej kráse uvidíte Malý Rozsutec a Veľký Rozsutec. Okrem vrchov uvidíte celý Turiec alebo z opačnej strany Terchovú.

Z Veľkého Kriváňa pokračujte červenou značkou smerom na Malý Kriváň. Hneď od začiatku bude prudký zostup trávnatým svahom na vrch Pekelník, pretože za pár metrov prejdete 100 m prevýšenie. Preto asi vrch dostal tento názov. Pekelník 1 609 m n. m. je šiesty najvyšší vrch v Malej Fatre. Po pár minútach sa dostanete k Sedlu Bublen a odtiaľ je to približne 50 minút k Malému Kriváňu. Sedlo leží v najatraktívnejšej časti pohoria, pretože je významnou križovatkou turistických chodníkov. Cestou miniete aj prameň Studnička, kde sa môžete občerstviť.

Malý Kriváň 1 671 m n. m. je druhý najvyšší vrch Malej Fatry hneď po svojom veľkom bratovi. Aj napriek tomu, že ide o druhý najvyšší vrch Malej Fatry nenájdete tu také zástupy turistov ako na vrchoch Veľký Kriváň alebo Chleb. Na vrchole spozorujete približne trojmetrový betónový stĺp s jeho označením.

Ak si prajete predĺžiť výlet, odporúčame vám pokračovať ešte na dva vrcholy Stratenec a Suchý. Od vrchu Suchý sa môžete vrátiť po spomínanej trase, alebo zídete dole k chate Magura až do dediny Turčianske Kľačany. Treba dať pozor, že zostup z vrchu Suchý je na druhej strane ako začínajúci výstup v tomto článku. Preto si potom treba zaobstarať dopravu.

Po skončení výletu si nezabudnite telo zregenerovať vo vírivke alebo vo fínskej saune na chate Woodpark.