Partizánske bunkre Valča

Partizanske bunkre Valcianska dolina
1 nov

Partizánske bunkre vo Valčianskej doline

Váš výstup môžete začať priamo pri chate Woodpark, ktorá sa nachádza v srdci Valčianskej doliny pár minút od Snowlandu. Vyberte sa hore k hotelu a popri ňom prejdite do lesa smerom na Šindolnú. Kráčajte ďalej asfaltovou cestou a asi po dvoch kilometroch odbočte doľava na lesnú cestu. V týchto miestach sa nachádza aj značka so smerom, ktorým sa máte vydať k Partizánskym bunkrom.

“VALČA. Písal sa marec 1944. Takmer pol roka pred vypuknutím povstania Viliam Žingor sformoval prvú partizánsku skupinu. Z Pod Strání sa dvanásť mužov premiestnilo do Prieslopskej doliny pri Bystričke, ale po prestrelke partizánov s gardistami odišli v tú istú noc do Valče. Aby sa mali kde ukrývať, Peter Filipovič Kolesnikov 5. apríla založil v Bazovej vo Valčianskej doline záchytný sústreďovací tábor, z ktorého rozdeľovali skupiny partizánov do ďalších táborov v Turci.

Zbehovia, ktorí chceli prejsť k partizánom, museli najprv absolvovať akési výberové konanie. Podľa dohody sa hlásili u polesného Eduarda Schumichrasta vždy po polnoci, zaklopali mu na okno a preukázali sa heslom – opaskom, na ktorom bolo z vnútornej strany vyryté číslo 252. Odtiaľ postúpili do hôr, odhalení špehovia končili bez milosti s guľkou v hlave.

Tábor vo Valči pozostával z dvoch väčších drevených bunkrov, ktoré prešli po vojne rekonštrukciami. Dodnes stoja asi pol hodinu pešej chôdze od značky zákaz vjazdu povyše Snowlandu. Po vojne v jednom z nich našli telo neznámeho partizána.

Chodníkom naľavo od cesty sa dostanete priamo k bunkrom, cez horu sa dá prejsť do Slovianskej doliny alebo naspäť do Snowlandu.”

Zdroj: Turčianske obce v odboji (1938 – 1945), zostavil Michal Giač

Od Partizánskych bunkrov pokračujte po žltej turistickej značke až na vrch zvaný Pivnica (končí tu lanovka), odkiaľ budete mať krásny výhľad na okolie. Z kopca sa k chate Woodpark môžete vrátiť buď po žltej turistickej značke alebo si cestu skrátite strmšou cestou priamo dole lyžiarskym svahom.

Pohodovým tempom by ste túto trasu mali zvládnuť za približne dve hodiny.